Friday, 30 November 2012

Alhamdulillah


ya allah , rase macam da berabad tak update blog ni . sampai da bersawang , berhabuk dah ni . apsal kau da lame tak update blog ni aspa ? bukan sengaje la cik kak oi .  akibat jadual yang padat dan kerja yang bertingkat macam menara KLCC tu *oke itu tipu yang buat aku takde mase nak log in blog ni . 

hai , im Jamiatul Aspha :)


Dear Jamiatul Aspha, 

Thank you for your application in Comfori for the position of Sales Engineer dated Nov 27 2012. 

We are pleased to invite you for an interview as follows:- 

Date and Time: Dec 1 2012 11:30AM, click to respond now: AcceptReject or Request to Change 

Venue: E-02-03, Subang Square Business Center,, Jalan SS15/4G, 47500 Subang Jaya, Selangor 

Tel#: 3-56213630 

hah nampak tak kenape beriye sangat aku mengucapkan alhamdulillah tu . bangun tido je tengok henpon ade 1 mesej dari sape ntah mengatakan yang aku ade interview dan disuruh untuk cek email . sebaik sahaja aku cek email aku , alangkah terkejutnya apabila tarikh interview adalah esok ! 1 december 2012 . aje gile syarikat ni . takde tarikh lain ke . dah la aku duduk MUAR , interview nye kat SELANGOR pulak tu . tak sempat weh . takde sape nah anto pulak nye .

setelah berbincang dengan family , aku pun decide nak change tarikh kepada minggu depan 8 december 2012 . 

Ya Allah , ini semua kau yang beri . rezeki kau yang beri . aku bersyukur . aku mohon , permudahkan segalanya Ya Allah .

p/s : dear readers , please pray for me ya :D

love ,
Jamiatul Aspha Mohd Abolah

suka ? sila lah like ye

Friday, 5 October 2012

how to manage your anger


saje nak buat entry ni sebab lately ni terlalu banyak perkara yang mendatangkan kemarahan saye. kadang kadang sampai tak bole nak di bendung lepas tu mula la nak buat jahat * hahahahahaha

perempuan bile marah , mula la kaum adam cakap ' ai , datang bulan ke pe , asik nak mara je ' . hai cik abang , takyah tunggu datang bulan pun da bole mara tau . 

perasaan marah ni pun datang nye dari syaitooonnn nirrojim .  makhluk Allah yang sorang ni suke sangat bile kite marah . bertepuk riang ria raya gitu . kite je tak sedar bile kite marah , automatik kite 'dikawal' oleh syaitoonnn . ade tak sape sape kat sini , bile die marah je , terus jadi HULK macam kat bawah ni .


kalau ade , kat sini saye suke nak share * ayat lecture saye. beberapa TIPS MENGAWAL KEMARAHAN MENGIKUT ISLAM * bukan sukesuke buat tips sendiri tau !



1) Ubah posisi duduk.

Kalau tengah marah eloklah ubah sikit posisi duduk kita. Contohnya bila marah dalam keadaan berdiri elok lah kita duduk supaya reda sikit marahnya tuh. 

Seperti sabda Rasulullah SAW :

“Apabila salah seorang daripada kamu marah, dan ketika itu ia dalam keadaan berdiri, maka hendaklah ia duduk. Kerana hal itu akan menghilangkan marahnya. Dan kalau tidak, maka hendaklah ia berbaring” 
(Riwayat Muslim)

2) Ambil wudhuk

Berwudhuk merupakan salah satu cara untuk menghilangkan amarah. Sebab ia bagaikan api dan wudhuk itu sebagai air penyiramnya
* try it oke . lepas berwudhuk rase cool je :)

“ Marah itu datangnya dari syaitan, dan syaitan itu diciptakan dari api, sedangkan api itu hanya dipadamkan dengan air. Oleh itu apabila salah seorang di antara kamu marah, maka hendaklah ia berwuduk ” 
(Hadis riwayat Abi Daud)

3) Minum air.

Minum air jugak boleh meredakan rasa marah. Apabila minum air kita akan berasa lega dan dapat memberikan oksigen kepada badan.

4) Berdiam diri apabila marah.

Bak kata orang, diam tu lebih baik dari berkate-kate. Memang ada benarnya. Kalau kita diam, bukan sahaja dapat mengawal marah malah dapat mengawal diri daripada mengeluarkan kata-kata yang tak sedap di dengar.
* mencarut dapat dose tau !

5) Menyampaikan kemarahan secara positif.

Apabila kita marah kita terdorong untuk meninggi suara. Tapi seeloknya kawal ia baik-baik. Cuba untuk ‘slow talk’ dan tidak memekik atau bersikap garang.

6) Bawa bertenang dan tarik nafas dalam-dalam.

Bawa bertenang dan tarik nafas dalam-dalam pun bagus untuk menghilangkan rasa marah. Bila tarik nafas dalam-dalam kita dapat mengumpulkan oksigen ke otak. Otak rasa segar sekaligus dapat merungkai masalah dan melepaskan tekanan yang ada.

7) Keluar dari rumah * bukan lari rumah

Keluar dari rumah jugak merupakan satu cara untuk menghilangkan rasa marah. Bila marah tuh dah tak tertahan eloklah keluar rumah ambil angin. Takut pulak bila duduk dalam rumah lain jadinya.

8) Senyum bila ade orang marah * tips ni saye tambah sendiri. haha

ade kene penyepak bile ade orang marah tetibe je nak senyum . senyum kambing pulak tu . haha . at least kite bole reda kan sikit kemarahan orang tu bile tengok kite senyum . nak nak orang senyum tu adelah orang yg kite sayang.


 SELAMAT MENCUBE !




suka ? sila lah like ye

Tuesday, 4 September 2012



saya CINTAKAN awak kerana ALLAH
semoga hubungan kita di berkati oleh-Nya . 
amin .



suka ? sila lah like ye

Wednesday, 22 August 2012

auRAt wANita


bile sebut je pasal aurat , mesti semua akan lebih tumpu kepade pemakaian tudung kan ? perasan tak zaman sekarang ni dah terlalu banyak sangat fesyen baju , tudung dll yang tidak mengikut syariat islam . dan aku rase umat islam zaman sekarang ni ambil mudah bab aurat ni . mungkin mereka pikir pakai tudung da kire tutup aurat . tak ramai yang betul betul care about aurat ni . bukan aku nak belagak bagus . ni pun untuk peringatan aku jugak .

Islam jadikan wanita itu indah pada pandangan lelaki , perhiasan dunia dan penyejuk mata

Ini berdasarkan beberapa ayat dan Hadis Rasulullah SAW. Lelaki pula dicampakkan rasa cenderung kepada wanita , dalam sesetengah keadaan menempati tempat pertama di hati lelaki berbanding perhiasan dunia yang lain seperti harta, pangkat dan lain-lain. 

Allah SWT melalui ayat-ayat suciNya dan Hadis-hadis Rasulullah SAW telah menggariskan beberapa asas dalam menyempurnakan kewajiban menutup aurat . Antara nya :

1. Seluruh tubuh adalah aurat:
Aurat wanita adalah seluruh anggota tubuhnya kecuali wajah dan dua telapak tangannya. Leher dan rambutnya adalah aurat di hadapan lelaki ajnabi (bukan mahram) walaupun sehelai. Pendek kata, dari hujung rambut sampai hujung kaki adalah aurat yang wajib ditutup, kecuali wajah dan dua telapak tangan (termasuk belakang tangannya). Hal ini berlandaskan firman Allah Subhanahu wa Ta’ala,
“Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak darinya.” [AQ: An-Nur (24):31].

Yang di maksud “wa laa yubdiina ziinatahunnaa” (janganlah mereka menampakkan perhiasannya), adalah “wa laa yubdiina mahalla ziinatahinnaa”, maksudnya janganlah mereka menampakkan tempat-tempat (anggota tubuh) yang di situ dikenakan perhiasan. [Lihat Abu Bakar Al-Jashshash, Ahkamul Qur`an, Juz III hal. 316].

Selanjutnya, kalimah “illa maa zhahara minhaa” [kecuali yang (biasa) nampak darinya], ini bermaksud, ada anggota tubuh yang boleh dinampakkan iaitu wajah dan kedua telapak tangan. Demikianlah pendapat sebahagian sahabat, seperti Ibnu Abbas, Ibnu Umar dan juga Aisyah [Al-Albani, 2001:66].

Ibnu Jarir Ath-Thabari (wafat 310H) menjelaskan dalam kitab tafsirnya, Jami Al-Bayan fi Tafsir Al-Qur`an Juz XVIII ms 84, mengenai apa yang di maksud “kecuali yang (biasa) nampak darinya (illaa maa zhahara minha)”, katanya, pendapat yang paling mendekati kebenaran adalah yang mengatakan bahawa, yang dimaksudkan (dalam ayat di atas) adalah wajah dan dua telapak tangan.

Selain itu di sana ada syarat bagi tudung wanita, firman Allah (bermaksud)


“Wahai Nabi! katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang Mukmin, ‘Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya.” [ Al-Ahzab (33):59].

Oleh sebab Al-Quran adalah berbahasa Arab, dan perkataan “jilbab” itu adalah perkataan Arab, maka kita hendaklah memahami apakah yang dimaksudkan “jilbab” di dalam bahasa Arab. Dengan kata lain, kita hendaklah memahami dan mengikuti apakah yang orang Arab faham bila disebut jilbab. Maka inilah pakaian yang diperintahkan oleh Allah kepada perempuan. Di samping itu, perincian tentang pakaian ini telah pun dijelaskan di dalam banyak hadis sahih yang wajib diikuti oleh setiap orang.

Jadi, apakah makna jilbab itu? Selain dari melihat sendiri kepada nas-nas hadis tentang pakaian yang dipakai Muslimah semasa zaman Rasulullah, kita juga boleh merujuk kepada banyak kamus Arab untuk mengetahui makna “jilbab”. Dalam kitab Al-Mu’jam Al-Wasith karya Dr. Ibrahim Anis [Kaherah: Darul Maarif ms 128], jilbab diertikan sebagai ats-tsaubul musytamil ala al-jasadi kullihi (pakaian yang menutupi seluruh tubuh), atau ma fauqa ats-tsiyab kal milhafah (pakaian luar yang dikenakan di atas pakaian rumah, seperti milhafah (seperti jubah), atau al-mula’ah asy-tamilu biha al-mar’ah (pakaian luar yang digunakan untuk menutupi seluruh tubuh wanita).

Berdasarkan pengertian ini, jelaslah bahawa yang diwajibkan ke atas wanita adalah mengenakan pakaian yang satu (sekeping) yang lurus dari atas hinggalah ke bawah, yakni hingga ke mata kaki. Maksud milhafah/mula’ah (Arab) adalah pakaian yang dikenakan sebagai pakaian luar [di dalamnya masih ada pakaian dalam (pakaian rumah) atau pakaian sehari-hari tetapi bukan hanya coli dan seluar dalam] lalu diulurkan ke bawah hingga menutupi kedua mata kakinya. Untuk pakaian atas, wanita disyariatkan/diwajibkan memakai “khimar” iaitu tudung atau apa sahaja bahan/kain yang serupa dengannya yang berfungsi menutupi seluruh kepala, leher, dan lubang leher baju di dada.

Dalil mengenai wajibnya mengenakan pakaian bahagian atas (khimar/tudung) adalah Firman Allah,

“Hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dada mereka” [TMQ An-Nur (24):31].

Pakaian jenis ini (jilbab dan khimar) wajib dipakai oleh seorang Muslimah (yang telah baligh) apabila hendak keluar menuju ke pasar-pasar atau berjalan melalui jalanan umum. Setelah memakai kedua jenis pakaian ini (jilbab dan khimar) maka barulah dibolehkan baginya keluar dari rumahnya tanpa sebarang dosa. Jika tidak, maka dia tidak boleh (haram) keluar dari rumah kerana perintah yang menyangkut kedua jenis pakaian ini datang dalam bentuk yang umum, dan tetap dalam keumumannya dalam semua keadaan. Mana-mana wanita yang telah baligh dan melanggar ketetapan Allah ini, maka berdosalah mereka dan layak mendapat seksa Allah di akhirat nanti.

Berdasarkan huraian ini,tudung pendek yang sering dipakai wanita hari ini,yg melekat pada badan,tidak menutupi dadanya adalah tidak memenuhi syarat bertudung dalam al Quran.

2.Bentuk dan jenis pakaian
Berdasarkan hal ini maka setiap bentuk dan jenis pakaian yang dapat menutupi aurat iaitu yang tidak menampakkan aurat dianggap sebagai penutup bagi aurat secara syar’i, tanpa melihat lagi bentuk, jenis, atau fesyennya.

a) Pakaian hendaklah tebal
Syara’ telah mensyaratkan dalam berpakaian agar pakaian yang dikenakan dapat menutupi kulit. Jadi pakaian wajib dapat menutupi kulit sehingga warna kulitnya tidak diketahui. Jika tidak, maka tidak dikatakan menutup aurat. Oleh kerana itu apabila kain penutup itu tipis/transparent sehingga nampak warna kulitnya dan dapat diketahui sama ada kulitnya berwarna merah atau coklat, maka kain penutup seperti ini tidak boleh dijadikan penutup aurat dan haram hukum memakainya.

Usamah bin Zaid pernah menceritakan bahawa rasulullah s.a.w telah menerima hadiah sejenis kain Qibtiah yang kurang tebal daripada Dahiyah Al-Albi dan Rasulullah s.a.w pula menghadiahkan kain tersebut kepada beliau , untuk dibuat pakaian tetapi Usamah memberikan kepada isterinya.

Suatu hari rasulullah s.a.w bertanyakan Usamah : “Kenapa engkau tidak memakai kain Qibtiah itu?” Usamah menjawab :” Saya telah berikan kepada isteri saya”. Lalu Rasulullah s.a.w bersabda kepada Usamah :” Suruhlah isterimu mengalaskan kain tersebut dengan kain yang lain di bawahnya, kerana aku bimbang jika kain Qibtiah itu tidak dialas, maka akan kelihatanlah besar kecil tulang-tulang badan isterimu (bentuk tubuh badan isterimu)”.

b) Tidak terlalu licin dan lembut
Selain daripada itu, pakaian wanita hendaklah dibuat dari kain yang tidak terlalu licin dan lembut hingga melekat di tubuh dan membayangkan kulit pemakainya. Pakaian yang dibuat daripada kain-kain tersebut boleh mempamerkan rupa bentuk anggota badan wanita yang boleh mengghairahkan lelaki yang memandangnya.

c) Tidak berwangi-wangian pada pakaian dan badan.
Abu Hurairah r.a telah meriwayatkan bahawa rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: “Sesiapa jua wanita yang memakai minyak wangi kemudian melintasi khalayak ramai dengan tujuan dihidu bau yang dipakainya, maka dia dikira berzina”.

d) Pakaian itu tidak menyerupai pakaian lelaki.
Ini bermaksud fesyen yg tidak menyerupai lelaki, seperti wanita berkemeja dan berseluar panjang sehingga orang menyangka itu adalah lelaki, maka hukumnya haram.

e) Pakaian itu tidak menyerupai pakaian orang-orang kafir atau musyrik.
Dengan memakai pakaian yang menutup aurat, seseorang wanita telah menunjukkan harga diri sebenar seorang wanita dan sekaligus menghindari perbuatan tidak senonoh di kalangan para lelaki terhadap wanita.

*kan lebih baik kalau seorang perempuan tu menutup aurat . sejuk mata memandang . kalau para adam tengok pun boleh jadikan calon isteri solehah . zaman sekarang pun aku tengok entah ape ape fesyen tah . lebih kepada barat . so , renung renungkan la dan selamat beramal :)

# Jamiatul Aspha Mohd Abolah #


suka ? sila lah like ye

Tuesday, 21 August 2012

Profile Diri Syaitan


hah . sape yang tak kenal makhluk yg bernama syaitan sila la angkat kaki dan blah dari page ni . hehe . juz kidding . aku rasa semua orang yg bergelar manusia kenal siapa tu syaitan . tapi aku nak korang bace biodata yang detail pasal si setan ni ha .  moh le bace :)


Nama :
IBLIS LAKNATULLAH

Tarikh lahir :
Bermula dari keengganannya sujud kepada Nabi Adam a.s

Status diri :
Fasik kelas pertama

Agama :
Kufur

Tempat Tinggal :
Hati-hati mereka yang lalai

Alamat Tetap :
Neraka jahanam

Kawasan :
Setiap tempat yang di dalamnya tiada usaha untuk mengingati Allah

Arah perjalanan :
Tiada haluan dan bengkang bengkok

Isteri :
Setiap wanita yang tidak menutup aurat, tidak mentaati Allah,Rasul dan suaminya

Suami :
Sama seperti sifat yang dilakukan oleh isteri…

Kaum kerabat :
Semua golongan yang menentang dan memusuhi Allah

Modal pusingan :
Angan angan kosong

Tempat pertemuan :
Pasar pasar

Musuh ketat :
Setiap orang Islam yang beriman dan bertakwa

Motto kerja :
'Hipokrasi asas akhlak'

Hobi :
Melalaikan orang dari mengingati Allah, menggoda dan menyesatkannya

Cita cita :
Supaya semua makhluk di muka bumi ini menjadi kafir

Kelemahannya :
Bila orang membaca istighfar

Logo :
Sebarang tatu

Pejabat operasi :
Tandas.bilik air, tempat yang bernajis dan kotor serta tempat tempat maksiat

Rakan kongsi :
Golongan munafik serta syaitan-syaitan dari kalangan jin dan manusia

Sumber pendapatan :
Segala harta yang diperoleh dengan jalan haram dan riba

Jenis perkhidmatan :
Menggalakkan manusia mengerjakan kemungkaran dan derhaka terhadap Allah

Tempoh perkhidmatan :
Sehingga hari khiamat

matlamat:
Membawa setiap makhluk ke neraka jahanam

Teman sejawat :
Orang yang suka mendiamkan dirinya dari menyatakan kebenaran

Ganjaran :
Dosa dan kemurkaan Allah

Pembantu setia :
Orang yang suka mengumpat, mencaci, memaki hamun, menghasut, pendengki dan pendendam

Makanan kegemaran :
Daging orang mati dan segala najis dan kotoran

Yang ditakuti :
Orang mukmin yang bertakwa

Yang dibenci :
Orang yang sentiasa berzikir dan mengingati Allah

Alat perangkap :
Wanita cantik ,model ,pelacur, pragawati dan sebagainya

Saat ajal:
Bila tiba waktu yang ditentukan Allah di hari kiamat kelak

Tugas yang paling disukai :
Homoseks dan lesbian

Janji janji :
Janji kosong,angan angan dan tipu daya

Yang membuatnya menangis :
Bila orang sujud kepada Allah.

*so macam mane guys , da kenal dengan lebih rapat ? jahat kan makhluk Allah yang sekor ni . korang nak ke berkawan dengan makhluk macam ni ? kalau taknak , mari la kite berjinak jinak berkawan dengan lebih dekat lagi dengan Allah SWT . insya allah ada hikmah-Nya . renung renungkan dan selamat beramal :)


# Jamiatul Aspha Mohd Abolah #

suka ? sila lah like ye

Friday, 17 August 2012

Aku Ingin Mencintainya Dengan Sebenar






Ya Allah, betapa aku malu atas apa yang telah engkau berikan sebagai manusia, segala khilaf tertuju padaku, sungguh tidak ada apa-apa pada diriku yang kecil ini.

Terlena, sungguh aku sering terlena pada pesona nafsu dunia dan diri. Aku ingin kembali, tertunduk pilu dalam sujud syukur kembali pada cahayaMu..

 Ya Rabbi, menghamba padaMu adalah tujuan akhir penantianku, setiap degupan yang berdetak kerana Izin KuasaMu. Setiap langkah yang tak putus beriring dengan Asmamu Ya Rabbi.
 
Segala keluh kesah hanya tercurah padaMu, tidak akan berkat langkahku tanpa redha Mu Ya Rahman. Cahaya Mu, cahaya dalam sepi hidup menjadi senyum ikhlas yang tak putus pada Rahmat Mu, melahirkan kembali kepada fitrah yang suci dengan Selawat yang menggema pada jagat raya Mu.

Dalam sepi, aku sering hilang, tidak mengingati Mu, namun Engkau tetap menjagaku dalam nikmatnya nafas yang ku hembus dalam raga, tak putus-putus Engkau mengingatkanku dan Halusnya Peringatan Mu. Tidak Engkau terus memberikanku hukuman, walaupun betapa kuasanya diriMu Ya Robbi.

Sujud yang mengalun merdu dalam sepertiga malam membuat terhanyut dalam ribuan titisan air mata taubat.. Sebiji zarrah pun dihitung baik kebaikan dan keburukan.. Berkatilah kami ya Rabbi..

“aku ingin mencintaiMu setulusnya sebenar-benar aku cinta dalam doa, dalam ucapan, dalam setiap langkahku, aku ingin mendekatiMu selamanya sehina bagaimanapun diriku, kuberharap untuk bertemu denganMu ya Rabbi.. .. “


# Jamiatul Aspha Mohd Abolah #

suka ? sila lah like ye

Wednesday, 15 August 2012


awak , jangan nakal nakal ye kat kampung .
hati hati bawak moto esok .
jangan bawak laju laju .
semoga perjalanan pergi awak dan kawan kawan berjalan dengan lancar .
amin .

~  Jamiatul Aspha Mohd Abolah ~

suka ? sila lah like ye

Saturday, 11 August 2012


MOHAMAD AMIRUL ALFIAN BIN MAHDIR

i do love , miss and like him damn much .
alhamdulillah .
*pray for us*



suka ? sila lah like ye

Friday, 3 August 2012

bukan cinta biasa


bile bace entry kali ni macam tajuk lagu penyanyi tersohor SITI NURHALIZA tu kan ? tapi ape yang aku nak kongsi disini adalah cinta selain dari cinta manusia . sebab tu la name nye bukan cinta biasa .

Ramai para remaja di luar sana yang menganggap cinta mereka suci . sanggup meredah lautan api konon . natijah nya kita sendiri sedar bahawa cinta kepada Allah dan Rasul lebih suci dan mulia , lebih mendapat berkat dan keredhaan-Nya . Tapi tahukah pembace sekalian tahap cinta kita ? taktahu kan . ape kate kite tingkatkan lagi ilmu kite dengan membace artikel yang aku anggap sangat menarik di bawah ini .

Tahap yang paling rendah, Tahap Pertama: 'Alaqah

Secara harfiah maksudnya ada hubungan, kebergantungan, kaitan (connection). Kita dah berusaha mengingat Allah bkn sahaja ketika kita susah atau senang malah setiap saat kita mengingatiNya (tak pernah lupa w/pun sesaat dan tak pernah jauh walaupun seinci) yakni kita berhubung dgn Allah. (Seringkali manusia lupa Allah bila senang, sihat atau kaya tapi (berhubung dengan Allah) ingat ketika susah, sakit atau jatuh miskin).. Bila kita agak senang kita agak renggang dengan Allah sebab kita rasa dah boleh berdikari. Jika yang asas ini pun tidak kuat agak susah nak naik ke tahap yg lebih tinggi. Jadi cubalah usaha menyatukan hati kita dengan Allah dgn mencuba menyukai apa yg Allah suka dan membenci apa yg Allah tak suka, maknanya buat apa yg Allah suruh dan tinggalkan apa yg Allah tak bagi buat. Ingatlah akan sabda Nabi ttg 7 golongan manusia yg akan mendpt naungan Allah pada hari akhirat, salah satunya ialah dua org bani Adam yg saling menyintai kerana Allah, berjumpa dan berpisah kerana Allah.. Jika hati sudah terpaut dgn ciptaan Allah, peraturan Allah, redha dgn ketentuanNya, mensyukuri nikmatNya bermakna kita sudah ada CINTA ALLAH tahap pertama ini. Bila dah ada CINTA tahap ini alhamdulillah, ini dinamakan buih2 cinta/benih2 cinta, bila ada tanda2 ini maknanya kita sudah meresapkan sifat2 Allah ke dalam diri kita. Kita akan suka apa Yang Allah suka dan benci apa yang Allah benci. Kita buat semua ni krn cinta kita takkan berputus asa/tidak sabar sebagaimana kita mendidiki anak2.. sabar menegur berkali2.

Tahap Kedua: Iradah


Maknanya kehendak, kecenderungan untuk mencari/menemui org yg dicintai/yg dicari. Bila hati dah tergerak mencintai/ada benih2 cinta, dah terpaut kita mesti berkehendak atau cenderung utk mencari, kalau manusia kita cari alamat rumah, bila dah jumpa tentu kita jumpa kekasih kita. Mustahil jika kita dah ada rasa cinta kita tak mahu mencari, kita akan cari alamat dan akan cari rumahnya (jika kita dah tahu alamat tapi tak nak cari maknanya tak berertilah cinta). Lalu di mana nak cari Allah? Carilah Allah melalui ciptaan Allah.. Carilah sepertimana Nabi Ibrahim mencari Allah swt melalui bulan, bintang dan matahari serta semua ciptaan Allah, selalu org sebut Zikir dan Fikir.

Tahap Ketiga: Sobaabah

Mencurahkan/menumpahkan/menuangkan (bayangkan tuang satu baldi penuh jika guna baldi, bukan menyiram sedikit2). Ini bermaksud mencurahkan sepenuh hati rasa cinta.. cinta yg tak dapat dibendung lagi, kan bila dicurahkan air yg banyak melimpah.. Bila kekasih panggil segera datang, org lain panggil tak dengar dah, bila kekasih buat temujanji, temujanji yg lain2 batal. Bila seruan Haiyya 'alas solah, Haiyya 'alal falah tinggalkan segera kerja2 lain tanpa tangguh seminit pun krn panggilan kekasih lebih penting dpd yang lain2. Itulah cinta pd tahap ini. CINTA dicurahkan hanya kepada Allah.

Tahap Keempat: Gharab

Maksudnya menyala2/ berkobar2. Cinta yg tak boleh dipisahkan lagi sebagaimana Laila dan Majnun, biar hujan lebat atau panas terik guruh berdentum tak terasa. Cinta peringkat ini semuanya indah belaka, tersangat puas ( perasaan yang sukar nak digambarkan, seumpama nak terangkan pedas cili kpd org yg belum pernah mkn cili) setiap org yg bercinta pasti pernah merasai ini, alangkah baiknya jika cinta spt ini ditujukan kpd Allah, sebagamana bahagianya Ashabul Kahfi di dalam gua padahal apalah ada dalam gua.



Tahap Kelima: Widad

Widad iaitu menyatakan cinta/kasih sayang dgn perbuatan; rela berkorban apa sahaja; ini boleh dikaitkan dgn mawaddatan wa rahmah yg Allah kurniakan kpd pasangan suami isteri. Dua2 perkataan ni maksudnya sama iaitu kasih sayang dan belas kasihan. Mawaddah bermaksud kasih sayang dan belas kasihan yg ditunjukkan melalui perbuatan manakala rahmah tidak melalui perbuatan Cth: Pasangan ketika muda, masih bertenaga, mereka boleh menunjukkan kasih sayang dengan perbuatan dan juga melalui luahan perasaan dsbnya tetapi apabila pasangan ini dah tua seorg usianya 95 manakala pasangannya 85, tak mampu lagi keduanya saling melayan sesama mereka, nak menyuap makanan ke mulut masing2 pun mungkin tak berdaya lagi tetapi perasaan mereka masih kuat saling menyayangi yakni menunjukkan rahmah. 

Dalam Surah Ar-Rum Ayat 21 Allah SWT berfirman:

وَمِنۡ ءَايَـٰتِهِۦۤ أَنۡ خَلَقَ لَكُم مِّنۡ أَنفُسِكُمۡ أَزۡوَٲجً۬ا لِّتَسۡكُنُوٓاْ إِلَيۡهَا وَجَعَلَ بَيۡنَڪُم مَّوَدَّةً۬ وَرَحۡمَةً‌ۚ إِنَّ فِى ذَٲلِكَ لَأَيَـٰتٍ۬ لِّقَوۡمٍ۬ يَتَفَكَّرُونَ 

Maksudnya: "Dan antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya dan rahmat-Nya bahawa Dia menciptakan untukmu (wahai golongan lelaki) isteri-isteri daripada jenismu sendiri supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikan antara kamu (suami isteri) kasih sayang dan belas kasihan, sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan yang menimbulkan kesedaran bagi orang-orang yang berfikir."



Tahap Keenam: Shaghaf

Maksudnya memujuk/ merayu kerana cinta yg mendalam menusuk /meresap ke lubuk hati sebagaimana cinta Zulaikha kpd Nabi Yusof spt dalam surah Yusof ayat 30 di bawah:

وَقَالَ نِسۡوَةٌ۬ فِى ٱلۡمَدِينَةِ ٱمۡرَأَتُ ٱلۡعَزِيزِ تُرَٲوِدُ فَتَٮٰهَا عَن نَّفۡسِهِۦ‌ۖ قَدۡ شَغَفَهَا حُبًّا‌ۖ إِنَّا لَنَرَٮٰهَا فِى ضَلَـٰلٍ۬ مُّبِينٍ۬ (٣٠

Maksudnya : Dan (sesudah itu) perempuan-perempuan di bandar Mesir (mencaci hal Zulaikha dengan) berkata: Isteri Al-Aziz itu memujuk hambanya (Yusuf) berkehendakkan dirinya, sesungguhnya cintanya (kepada Yusuf) itu sudahlah meresap ke dalam lipatan hatinya; sesungguhnya kami memandangnya berada dalam kesesatan yang nyata." (Yusuf - 30) 

Cinta pada tahap ini meresap ke dalam hati, tak kisah apa org nak kata, biarpun Zulaikha itu isteri kpd penguasa Mesir (Raja Aziz) dia tak kisah mencintai Yusof yg entah dp mana asalnya, hamba pula kpad Raja Aziz. (tentulah kita tak disuruh berakhlak spt Zulaikha ini) tapi nak tunjukkan tahap cinta peringkat shaghaf ni dia tak kisah apa org nak kata.. Ini samalah dgn ayat Al-Maidah 54 tadi. Nabi Muhammad saw pun ketika org2 kafir cela dia Nabi tetap CINTA ALLAH. Kalau kita berada pada tahap ini kita berdakwah kita tak takut org2 menyindir kita. Samalah spt Nabi Ibrahim ketika nak menyembelih Nabi Ismail tentu jika org melihat org akan mencelanya tp krn Cinta Allah melebihi sgl2nya Nabi Ibrahim tak peduli apa org nak kata.

Dalam hal ini jika kita buat yg betul biarlah org menghina kita. Contohnya jika kita ke Mekah mengerjakan haji kita terpaksa pilih pakej termurah, berjalan kaki, tidur beralaskan lengan bertilamkan tanah berbumbungkan langit pun tak mengapa asal kita CINTA ALLAH.. inilah WIDAD.. Dalam keadaan apapun kita, ketika sakit, bergerak sedikitpun sakit kita tetap buat perintah Allah.. inilah WIDAD.

Tahap Ketujuh: 'Isqun atau 'asyik (bukan Khayal) 

Makna mendapat kepuasan, ketenangan, kebahagiaan. Ketika pada tahap shaghaf tadi, mula2 rasa tertekan tetapi akhirnya walaupun dikutuk dia mendapat kenikmatan, nikmat sabar, nikmat syukur dan nikmat ridha. Kenapa Nabi Muhammad saw berdoa: Ya Allah jadikan hambaMu ini sehari kenyang dan sehari lapar.. sebabnya ialah krn Nabi ingin jd hamba Allah yg bersyukur, dan sabar, baginda ingin mendapatkan kepuasan / nikmat syukur selepas kenyang dan nikmat sabar ketika lapar.

kesimpulannya kite sendiri perlu nilai sejauh mana tahap kecintaan kite terhadap Allah , Rasul dan manusia . Bukan orang lain yang akan mencorak kehidupan kite di kemudian hari . pucuk pangkal datangnya dari hati kite .

* artikel di copypaste dan telah di edit dari blog : http://permatainn.blogspot.com/

~ salam sayang dari ~




suka ? sila lah like ye

Monday, 30 July 2012

masih suamiisteri kah di alam akhirat ?


Ramai pasangan kekasih (suami isteri ) berazam dan mengikat janji untuk hidup dan mati bersama .
Azam mereka membayangkan betapa utuhnya kasih sayang mereka seolah olah hanya maut yang mampu memisahkahkan mereka. 
Namun pernahkah mereka memikirkan adakah kasih sayang suami isteri itu akan kekal hingga ke akhirat?

tak kurang hebatnye dengan pasangan kekasih zaman sekarang .
sanggup berjanji sehidup semati konon konon nak buktikan kasih sayang yang sebenar . hakikatnya ?

tepuk dada tanya selera

persoalan nya mampukah seorang isteri kekal menjadi isteri kepada sang suami di akhirat kelak ?

kite ade jawapan nye . jom la kite bace reramai .

Wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin.

Wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin akan dikahwinkan oleh Allah SWT di syurga kelak dengan seorang lelaki di kalangan ahli syurga.
Ini kerana ada juga lelaki belum berkahwin yang meninggal dunia.

Rasullullah SAW bersabda :
‘ Tiada si bujang di dalam syurga’ (Muslim).


Wanita yang meninggal dunia setelah diceraikan dan tidak berkahwin sesudahnya.

Wanita ini juga akan dikahwinkan oleh Allah SWT dengan lelaki daripada ahli syurga.

Wanita yang meninggal dunia sedangkan suaminya tidak masuk syurga.

Begitu juga wanita yang meninggal dunia yang masuk syurga sedangkan suaminya tidak masuk syurga, akan di kahwinkan oleh Allah dengan serorang daripada lelaki yang masuk syurga.

 Wanita yang meninggal dunia setelah berkahwin.

Wanita ini akan berada bersama suaminya di syurga kelak sekiranya suaminya masuk syurga.

Wanita yang kematian suami dan tidak berkahwin sesudahnya.

Wanita ini akan tetap bersama suaminya yang dikahwini di dunia sekiranya suaminya masuk syurga.

 Wanita yang kematian suami dan berkahwin sesudahnya.

Wanita yang kematian suami dan berkahwin lain akan bersama lelaki yang terakhir dikahwininya di dunia tidak kira berapa kali dia berkahwin. Suami yang terakhir adalah suaminya di syurga sekiranya suami itu menjadi ahli syurga.

Rasullullah SAW bersabda.. 
‘wanita adalah kepunyaan suaminya yang terakhir.

dah terjawab persoalan yang membelenggu fikiran anda semua selame ini ?

renung renung kan dan selamat beramal .

~ salam sayang dari ~
aspa


suka ? sila lah like ye

Sunday, 29 July 2012

aku dan dia


bile bace tajuk entry nampak macam nak update pasal balak kite je kan . ade mase nanti kite story mory pasal pencuri hati kite eah .
tapi hakikatnye , kite nak story pasal kawan kite .
kawan merangkap sahabat merangkap adik merangkap semua lah .

nak tengok tak sape budak yang kite cite kat ats tu .


jeng jeng jeng . nila dia kawan kite tu *yg pakai tudung putih tau
name dia
 KHAIRU NISAA BT AB MALEK

comel tak dia ? comel kan .

persahabatan kami bermula mase kite tingkatan 5 .
dia budak baru . tapi kami lain kelas . cume badan beruniform je same . dari situ la kami kenal .
dulu kami tak rapat sangat .
hubungan kami rapat sejak kami masuk poli same same .
dapat pulak satu jurusan . kebetulan satu kelas pulak tu .
nak dijadikan cerite , kehulu kehilir kami sentiase bersama .

orang cakap ....


yes . itu lah yg kami lakukan bersama .
susah senang kami tetap berdua je .
saling melengkapi antara satu sama lain .

persahabatan juga di ibarat kan seperti di bawah ini


dan sepertimana remaja di luar sana ,
aku mengimpikan hidup yang bahagia di samping teman .

tapi sayang nya disebabkan keegoan aku , aku kehilangan permata yang bernilai dalam erti hubungan kami .

i lost her . i try not to cry . because its my fault . but my tears keep falling . i try hard to gain apology from her . 

and finally , syukur . she forgave me .
and i want to start a new life with her .
*ayat mcm lesbo pulak kan


and for the past , i wont turn back to you .

  


~ salam sayang dari ~
aspa

suka ? sila lah like ye

hasil nukilan Jamiatul Aspha